fbpx

Trend: de Poinsettia en Amaryllis in jouw etalage!

Auteur: Helene Verhoeff, stylist en arrangeur.

Op dinsdag 12 november organiseerde Plantion het event Vier de Winter. Tijdens deze avond liet ik haar inkopers zien hoe je producten op een andere manier kunt positioneren in de etalage. De focus lag hierbij vooral op de Poinsettia en de Amaryllis. Dit zijn twee producten die je door middel van de kracht van je etalage kunt laten stralen. Door aan te sluiten bij de trends op het gebied van interieur en fashion maak je optimaal gebruik van je etalage.

Momenteel worden de Poinsettia en de Amaryllis voornamelijk als kerstproducten gebruikt, maar ze zijn een stuk langer verkrijgbaar dan alleen rond de kerst, ook dit liet ik zien aan de aanwezige bloemisten en tuincentra. Een tip is dat je de Poinsettia nooit een kerstster moet noemen, maar gewoon Poinsettia; een plant met een bijzonder gekleurd blad. Door de plant Poinsettia te noemen, neem je meteen de link met kerst weg. De klant krijgt er dan niet meteen een kerstgevoel bij.

Ik had voor vier verschillende werelden gekozen om de producten te presenteren:
Ingetogen Winter, Boutique harmonie, Pastel spring en Street savage. Passend bij deze stijlen heb ik verschillende kleuren Poinsettia’s en Amaryllisen uitgekozen en deze toegepast in een pot- en plantcombinatie in verschillende arrangementen.

Gebruik je etalage om je klant te laten zien hoe het product gaat worden, bijvoorbeeld bij Amaryllis, deze worden altijd dicht verkocht, laat ze juist in je etalage open zien aan je klanten. Laat een Poinsettia eens zien in een verassende kleurencombinatie en met inspirerende toepassingen. Ik koos voor een hangende poinsettia in een metalen ring in combinatie met geverfde Asparagus.

Je etalage laat zien wie je bent als bloemist, maak hier dus ook gebruik van. Betrek ook je buitenpresentatie erbij. Hier kunnen natuurlijk alleen buitenproducten gepresenteerd worden, maar maak het eens spannend om er ook wat sfeer van binnen te laten zien, zorg dat mensen naar binnen worden gelokt.

Zorg ervoor dat je bewust bent van wat er op ooghoogte te zien is. Het is belangrijk dat je wisselt van producten in je etalage, zorg dat er steeds iets nieuws te zien is. Kijk vooral ook om je heen wat er gebeurt bij andere winkels, doe inspiratie op en werk samen met ondernemers in jouw winkelstraat, jullie producten kunnen elkaar versterken.

Meer inspiratie? Bekijk dan www.amaryllisinfo.eu en www.starsuniteeurope.eu/nl/