fbpx

Terugblik op 2019

Auteur: Peter Bakker, Algemeen Directeur Plantion

Wat een jaar! Met de winst van een TASPO Award, het verwelkomen van de nieuwe voorzitter René Willemsen, de groei van de digitale inkoopmogelijkheden en andere mijlpalen mogen we met trots terugkijken op een enerverend 2019.

Helaas, hebben we ook mindere momenten dit jaar gehad. Het overlijden van Tonnie van Slooten en Gert van den Born, twee actieve klokkopers tot aan hun overlijden.

Graag kijk ik met u terug naar afgelopen jaar.

Januari
In januari startte we het jaar sterk met een samenwerking met de brancheorganisatie voor de bloemist: VBW.

Daarnaast waren we weer duidelijk aanwezig op de IPM in Essen, Duitsland.

Februari
In februari zijn er diverse experiences en meet & greets georganiseerd, waaronder de meet & greet met bij Jaap (bekend van Boer zoekt Vrouw) in Restaurant Plantion.

Maart
In maart hebben we weer een nieuwe periode voor de online trainingen afgetrapt met een bijeenkomst, waar Tom Kottink een training gaf over storytelling. Dit jaar zijn er meer dan 100 trainingen gevolgd!

April
In het voorjaar hebben we gefocust op duurzaamheid. Met een workshop over duurzame verpakkingen van Dillewijn Zwapak trapte we in april met dit thema af.

Mei
Vanaf mei kunt u ons bereiken via onze nieuwe klantenservice. De bedoeling van de klantenservice is dat wij als Plantion voor de kweker en koper bereikbaar zijn. Een makkelijk aanspreekbare afdeling voor de eerste vragen. Niet alles kan direct opgelost worden maar we kunnen er in ieder geval voor zorgen dat klanten en externe partijen van 06.00 tot 17.00 uur iemand aan kunnen aanspreken.

Plantion Klantenservice is op werkdagen tussen 06.00 en 17.00 uur te bereiken op 0318 – 66 17 70 of via klantenservice@plantion.nl.

Juni
Op woensdag 5 juni was de half-jaarlijkse Algemene Ledenvergadering. Na afloop van de ledenvergadering was er een masterclass storytelling.

Daarnaast hebben we op 19 juni 2019 Vier de Zomer gevierd. Met dit event lag de focus op de medewerkers uit de winkels die bij Plantion inkopen. Met diverse bloemenworkshops en een masterclass klantvriendelijkheid door Bol.com inspireerde we de bezoekers.

Juli/Augustus
Afgelopen zomer is Plantion gestart met het aanpassen van de kloksoftware, zodat men gemakkelijker duurzaam kan inkopen, zowel fysiek op de klok als via Kopen op Afstand (KOA). Bij de komende partijen op de klok is duidelijk zichtbaar welke partijen duurzaam zijn en op het moment van veilen wordt het duurzaamheidslabel getoond. Bij KOA kan er ook worden gefilterd, geselecteerd en gemarkeerd op duurzaamheid.

September
De laatste Kleurrijke Verhalen Dagen vonden plaats in september. Ieder jaar organiseerden we weer de campagne Kleurrijke Verhalen. Tijdens de campagne ontving de consument bij besteding vanaf €15,00 aan bloemen en/of planten een kortingsbon t.w.v. €7,50.Met de campagne willen we benadrukken dat een bos bloemen of een plant meer is dan alleen maar ‘een product’.

Oktober
In oktober verwelkomde Plantion geïnteresseerde nieuwe klanten tijdens de training ‘Inkopen bij Plantion’. We hebben een grote groep van allemaal verschillende type vakgenoten mogen inschrijven voor deelname, mensen die zich nog aan het oriënteren in bloemendetailhandel, medewerkers van bestaande klokkopers, hoveniers en bloemisten die bij een groothandel inkopen. Tijdens het diner was er gelegenheid om te netwerken en om met VBW in contact te komen en te horen welke mooie mogelijkheden er zijn door de samenwerking die zij hebben met Plantion. De deelnemers werden vervolgens door Ilse Heddema meegenomen in de online inkoopmogelijkheden die Plantion biedt: direct online bestellen, Klokvoorverkoop en Kopen Op Afstand. Om daarna de weg te vervolgen naar de klokken in de afmijnzaal. Waar veilingmeester Coen Lagerberg klaar stond om ze de fijne kneepjes van het ‘drukken op de klok’ uit te leggen. Volgend jaar in oktober 2020 staat de volgende ‘Training inkopen bij Plantion’ op de agenda. Tot dan?

In oktober is ook de vernieuwde Plantion Digitale Marktplaats met de functie Klokaanbod, een actuele digitale catalogus van alle aangevoerde producten, gelanceerd. De nieuwe website is gemakkelijker te benaderen voor kopers door het responsive design. De totale look & feel is op de schop gegaan, we hebben de digitale marktplaats zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt.

Met gepaste trots noem ik ook het winnen van een TASPO Award, de ‘Oscar van de groene sector’, in Duitsland. De jury noemde de uitverkiezing ‘Een beloning voor de proactieve en eigentijdse manier waarop Plantion stappen zet om de belangrijkste bloemistenklok van West-Europa te worden’.

November
In november is het event Vier de Winter georganiseerd voor de medewerkers uit de winkel. Tijdens dit event waren er workshops met de Amaryllis en Poinsettia en een masterclass influencermarketing.

December
Tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) van Plantion op vrijdag 6 december 2019 stemden de leden in met de benoeming van René Willemsen als nieuwe voorzitter. Willemsen, Kalanchoë- en Calceolariakweker uit Gendt, volgt Jos Kersten op. Kersten was de afgelopen 11 jaar voorzitter van de coöperatie Plantion en daarvoor 12 jaar van Bloemenveiling Oost Nederland.

De leden van Plantion gingen ook akkoord met de toetreding van rozen- en hortensiakweker Mickey Hogervorst uit Stompwijk tot de personele unie van bestuur en raad van commissarissen.

Omzetontwikkeling
Na een daling vorig jaar herstelt de bemiddeling zich uitstekend: +6,3 procent. Groencentrum Plantion profiteert verder van de grote vraag naar tuinproducten: +5 procent. De omzet via Plantion Digitale Marktplaats heeft met 10 procent toegenomen. De klokomzet daalt 1,9 procent maar inmiddels is de dalende lijn omgebogen; in 2020 verwacht Plantion met de klok 3 procent in de plus te eindigen.

2020
Ook in 2020 hoop ik weer te mogen spreken over een goed jaar met mooie herinneringen. Ik wens iedereen gezellige feestdagen en een gezond en succesvol 2020.