fbpx

Taste the Green

Auteur: Jill Hulzinga, Marketing & Communicatie Plantion

Na een spannende week, kunnen we terugkijken op een succesvolle lancering van Taste the Green bij onze bloemisten en tuincentra. Met Taste the Green wil Plantion haar inkopers helpen online sterker te worden, zodat we de leegstand in de winkelstraat tegen kunnen gaan en we over 10 jaar nog steeds veel vakbloemisten hebben in Nederland.

MLTP

Met het MLTP, Middellange Termijnplan, startte Plantion in 2017 diverse grote projecten. Waaronder de fotostraten met klokaanbod, ontwikkeling digitale marktplaats, online trainingen en experiences. In 2017 kwam het managementteam ook met de vraag “Hoe kunnen we onze inkopers helpen online beter te verkopen?“. Al snel kwamen er ideeën zoals webshopsystemen en online je boeket samenstellen. Naar aanleiding van deze vraag ben ik onderzoek gaan doen naar de Nederlandse retail en stuitte ik op influencers. Plantion werkt al een tijd samen met enkele influencers om bloemen en planten in de spotlight te zetten, waarom bieden we dit niet aan onze inkopers aan?

INFLUENCERS

Als je bloemen of planten verkoopt, ben je natuurlijk niet direct een marketingexpert. Met dit idee in gedachte zijn we aan de slag gegaan. Een app en website waar bloemisten producten aan influencers kunnen aanbieden was al snel de conclusie. In maart 2018 is Taste the Green gepresenteerd bij de directie van Plantion en zijn we direct op zoek gegaan naar een partij die Taste the Green voor ons konden maken.

BLOEMISTENPANEL

Met diverse inkopers hebben we een panel samengesteld en het idee voor hen gepitcht. Met de hoofdvraag ‘Zal Taste the Green iets voor jouw zijn?‘ merkte we al snel dat dit wel eens goed kon gaan lopen. De feedback hebben we uiteindelijk meegenomen en op 15 januari 2020 stond de website live en hebben we Taste the Green kunnen lanceren.

TASTE THE GREEN

We kijken terug op een succesvolle lancering. De opmerkingen die we hoorden van onze inkopers waren veelal “Eindelijk!” en “Ik merk inderdaad dat winkels sluiten om ons heen, wellicht kan dit een oplossing zijn voor de jonge consumenten.“.

Aankomende tijd gaan medewerkers van Plantion langs bij haar inkopers om Taste the Green uit te leggen aan hun medewerkers. Veel influencers zijn ondertussen ook al benaderd en staan te popelen om aan de slag te gaan met de producten van onze inkopers.

Voor meer informatie kijk op: www.plantion.nl/tastethegreen of mail naar info@tastethegreen.nl.