fbpx

Steeds meer jongeren in de bloemenwinkel

Auteur: Jill Hulzinga, Marketing & Communicatie Plantion

Jongeren zijn weer een interessante doelgroep. Groene planten en de bloomon-stijl halen de jongeren weer terug naar de bloemist en het tuincentrum. Het gemak van online en inspiratie hielpen daarbij mee.

Jongeren zijn erg geïnteresseerd in duurzaamheid en gezond leven, om die reden is groen dus een favoriete kleur van 18-plussers. Daarnaast hebben dertigers meer over voor een bosje bloemen dan ooit.

VBW gaf twee jaar geleden aan dat het aantal jonge consumenten dat planten koopt na 2010 zowat is verdubbeld. In 2010 was 32% van de plantenkopers bij de bloemist jonger dan 40, in 2017 was dat 60%. De doelgroep 18-30 is na 2017 zelfs nog harder gegroeid dan in de vijf jaar daarvoor, constateren ze. En ja, ze zijn gek op groene planten.

Maar dat niet alleen. Bloemen kopen millenials misschien niet vaker dan andere leeftijdsgroepen, ze hebben er wel meer geld voor over en doen daarbij vaker online oriëntatie op.

“Verras de millenial dus!”

Millenials gaan steevast voor het plukboeket. Ook als ze die niet bij bloomon kopen. Het is een verzamelnaam geworden voor hippe en ongekunstelde boeketten die passen bij hun manier van leven.

Verder zien we ook dat bloeiende planten steeds meer aandacht krijgen in blogs en vlogs. Tuincentra zien de gemiddelde leeftijd van hun klanten ook dalen. Jongeren houden vooral van stoere, sterke planten met grote bladeren zoals Alocasia, Strelitzia Nicolai en monstera. Daarnaast zien tuincentra ook een groei in de kleine planten, als echeveria en waterplantjes in flessen. Alles draait bij jongeren om gemak en minimale verzorging.

Jongeren doen geen impulsaankopen. Ze weten precies wat ze willen, ze oriënteren vaak online voordat ze naar de winkel gaan. Ze willen er vervolgens alles over weten, ze zoeken naar het verhaal achter de plant.

De Scandinavische landen zijn vaak koplopers op het gebied van interieur. In Zweden zie je ook de gemiddelde leeftijd van de consument nog sterker dalen dan elders. Melody Flowers in Stockholm geeft zelfs aan dat 70% van haar klanten nu jonger dan 40 is. Jongeren hunkeren naar informatie en verhalen en daar helpen zij hen ook bij.

Ik hoor vaak over vergrijzing en dat jongeren niets weten over de verzorging en achtergrond van sierteeltproducten. Maar de jongeren van nu zijn de ouderen van straks. Met een andere smaak en stijl, maar de doelgroep blijft ververst worden en de bloemen en planten zullen altijd een uiting van emoties en lifestyle blijven. Ik maak me niet ongerust.

Bron voor data en cijfers: Vakblad voor de Bloemisterij en VBW.