fbpx

Voor beleving ga je naar het Groencentrum!

Auteur: Paul Heijmink, Hoofd Groencentrum Plantion

De ontwikkelingen in de sierteeltsector gaan snel. Er worden allerlei platforms opgericht, webshops zijn niet meer weg te denken en online-verkopen nemen een grote vlucht. Het is ook erg handig om van achter het scherm je bestellingen te kunnen doen. Wat mij betreft geldt dat voornamelijk voor standaardproducten die altijd hetzelfde zijn en waar je 100% op kunt vertrouwen dat je krijgt wat je ziet. Doe je dat één of twee keer fout, dan is het vertrouwen weg en is de fysieke marktplaats weer nummer 1.

In de boomkwekerij is het niet veel anders: voorraadlijsten worden als flyers rondgestuurd aan een ieder waarvan het emailadres bekend is. De online-wereld is zo transparant als het maar kan. Van ieder product is, zo nodig met een kleine inspanning, bekend waar het vandaan komt. De verleiding is dan ook groot om schakels in de keten over te slaan en direct bij de producent online in te kopen.

Als we aan onze klanten vragen hoe zij het een en ander ervaren, horen we vaak hetzelfde geluid. Je wilt de producten zien en voelen. Vaak in combinatie met alles wat daar omheen is opgesteld. Dat levert impulsaankopen op. De beleving is daarbij toch uitermate belangrijk. We hebben van een klant weleens gehoord dat we bepaalde producten misten op het Groencentrum. Daarop besloten wij direct in actie te komen en voor deze producten te zorgen. De klant heeft er nooit iets van gekocht, maar miste niets meer. In zijn beleving hadden we een compleet assortiment!

In de kas van het Groencentrum hebben we bananen in een grote pot gezet, die er inmiddels al drie jaar staan. Ze worden steeds groter en mooier en gaven zelfs vorig najaar de eerste bananen. Het zijn decorstukken geworden die onze klanten, ondanks dat ze niet te koop zijn, erg kunnen waarderen. Niet alleen onze klanten hebben beleving nodig, ook wij als medewerkers voelen ons er wel bij.

Ook dit voorjaar proberen we van onze leveranciers mooie en bijzondere producten te krijgen om het goede gevoel bij het “ouderwets” inkopen vast te blijven houden.