fbpx

Inspiratie voor de bloemist door Bol.com

Auteur: Bo van Mierlo, Bol.com

Tientallen bloemen in verschillende vormen, geuren en kleuren, heerlijk eten en bovenal een groep gezellige, enthousiaste bloemisten; wat een bijzondere avond was ‘Vier de zomer’ bij Plantion.

Een zomeravond, typisch Nederlands in de regen, waarop we stil hebben gestaan bij de klant van de toekomst. Vragen als: hoe blijf je inspireren in een digitaliserende wereld? Hoe zorg je ervoor dat klanten loyaal blijven aan jouw bloemen? En hoe kan jij je als bloemist onderscheiden in de nieuwe wereld van de klant? De kracht van een bloemist zit in het zijn van zichzelf.

Samen met bijna 100 bloemisten concludeerden we dat inspireren wel goed zit. Als ondernemer ken je jouw assortiment en weet je klanten te overtuigen van de juiste bloem voor het juiste moment. De uitdaging is echter groter als we het hebben over de klant daadwerkelijk over laten gaan tot aankoop in de winkel in plaats van online.

En daar zit je kracht niet zo zeer in onderscheidend zijn, maar juist in samenwerking. Zorg ervoor dat je de klant offline inspireert en online verleidt tot aankoop. Maak gebruik van multi-channel om er te zijn wanneer de klant jouw nodig heeft. Maak gebruik van een platform met meerdere bloemisten waar klanten keer op keer terug komen, waar ze laten zien hoe loyaal ze zijn aan de bloemenbranche.

Bovenal: maak gebruik van je eigen mindset, ervaring en detail voor de verschillende vormen, geuren en kleuren. Combineer met de krachten van andere ondernemers en positioneer jezelf als sterk in de wereld van morgen en overmorgen.