fbpx

Ingrijpende veranderingen leiden tot verbetering

Auteur: Michelle Clay, zelfstandig werkend art director

Als zelfstandig werkend art director verzorg ik onder andere visuele content en fotoproducties voor Alflora, groothandel in bloemisterijartikelen. Centraal staan productverkoop van o.a. vazen, potten en deco, en nieuwe seizoenscollecties die tijdens de productie zorgvuldig worden gestyled met bloemen en planten.

Sfeer- en productfotografie 

Sfeerfotografie is belangrijk voor social media en campagnes. Een visueel verhaal over trends, seizoen, kleurbeelden en opmaak in een setting met mooie verlichting en styling. Productfotografie is van belang voor de verkoop in een (online) catalogus of webshop.

Periode maart tot en met juni 2020

Na jaren van non-stop deadlines werden begin maart alle lopende projecten abrupt stilgelegd. Niet één uitgezonderd. Al mijn opdrachtgevers werden volledig in beslag genomen door crisismanagement. Een klant zei: “Michelle, ga je eigen ideeën uitvoeren waar nooit tijd voor was, jouw klanten komen toch wel terug”’. Een geruststellend compliment, maar het voelde als spijbelen.

Eind maart heb ik vrijblijvend aan loyale klanten mijn expertise aangeboden met plannen voor hun doelgroepen. Door je te verdiepen in hun nieuwe uitdagingen en problemen blijf je betrokken en in beeld. Thuis ben ik gaan opruimen via Marktplaats in ruil voor bloemen van lokale bloemisten. Voor een nieuw bedrijf werd ik benaderd voor een ambassadeurschap, leerzaam en goed voor mijn netwerk. Mijn teamcollega Giel Tuns, opende tijdens de eerste golf binnen vijf weken een nieuwe bloemenwinkel. Een inspirerend en uitdagend voorbeeld van omdenken. Voor ik het wist hield ik me bezig met nieuwe concepten voor een bloemenwinkel.

Eind juni druppelden de opdrachten binnen en nu is het weer aanpoten. Het gat van vier maanden haal ik niet meer in, maar achteraf gezien is de opdrachtvrije periode goed benut en gaf ruimte voor reflectie en nieuwe creatieve businessplannen en contacten. Een investering waar anders nauwelijks tijd voor vrij was gemaakt.

Invloed op werkzaamheden

COVID-19 vergt een nieuwe manier van organiseren en plannen. In plaats van omvangrijke producties op verschillende locaties is momenteel bij Plantion een ruimte ingericht waar veilig en efficiënt gewerkt kan worden. In vast teamverband met een bloemist en fotograaf. Voor Alflora richten wij ons bijvoorbeeld op kleinere series of één productgroep. De stijl wordt telkens aangepast aan een klanttype, productsoort en het moment.

De eerste resultaten laten zien dat deze aanpak goed uitpakt. Lagere kosten per productie maken meer producties en verkoopimpulsen mogelijk. Door een kortere doorlooptijd sluit het beschikbare aanbod bloemen en planten beter aan bij het moment van een campagne, en er kan sneller worden ingespeeld op opkomende trends. Voor minder sprekende basisproducten of planten die meestal onderbelicht blijven binnen grote collecties, creëren we nu een eigen podium.

Wat voor fotografie een versobering leek, is vlot omgebogen tot een verrassend goed resultaat. Door jarenlange ervaring heb ik vertrouwen ontwikkeld dat een ingrijpende verandering bijna altijd leidt tot verbetering en blijvend plezier in je werk.