fbpx

Creatieve oplossingen

Door: Giel Tuns, free lance adviseur inkoop van Zijdebloemen importeur en aardewerk leverancier

Importeurs van decoratieartikelen in de bloemisterijsector werken normaal volgens een vast stramien. Men reist 4 keer per jaar richting China om daar hun nieuwe handel in te kopen. 2 reizen in het voorjaar voor de voorjaars- en zomercollectie voor het jaar erop, 2 reizen in het najaar voor de najaar- en kerstcollectie voor het jaar erop. Meestal 1 reis naar fabrieken en showrooms van vaste leveranciers en 1 reis per seizoen naar de Canton Fair.

Begin dit jaar was er angst dat we niet naar China konden reizen. Daarna blijkt dat als wij niet reizen er ook nauwelijks nieuwe artikelen komen. Als alle samples uit China naar Nederland zijn verscheept maken de importeurs hun nieuwe showrooms waar ze alle Europese klanten uitnodigen. Maar inmiddels was het vliegen binnen Europa ook niet meer veilig. Meestal een maand na de opening van de showrooms, zijn er de grote internationale beurzen in Frankfurt en Parijs. Ook deze evenementen werden afgelast. Voor mij als free lance adviseur inkoop van Zijdebloemen importeur en aardewerk leverancier betekende het dat al het werk ineens wegviel. Gelukkig is de handel in bloemen, planten en decoratie artikelen in feite toegenomen.

Zelf ben ik een bloemenwinkel gestart om dit (tijdelijke) gat op te vullen: Vintage & Flowers in ‘s-Hertogenbosch.

Hoe moet het nu verder?

Voor de inkoop en de verkoop geldt nu dat iedereen moderne communicatiemiddelen in moet zetten. Als je iets nieuws wilt ontwikkelen zul je foto’s, tekeningen en kleurschema’s moeten versturen naar je bestaande leveranciers. Dan hopen dat ze het goed uitwerken. Omdat showroombezoek en beurzen uitblijven zal de importeur ook met moderne communicatie zijn of haar klanten moeten zien te bereiken.

Degene die dit spel goed beheersen hebben een enorme voorsprong. Het vinden van nieuwe leveranciers en nieuwe klanten (via beurzen) worden lastiger. De inzet van een videotour door je showroom, betere digitale catalogi, frisse nieuwe ideeën om je klanten te bereiken en wellicht veel meer persoonlijk contact met je klanten kunnen helpen.

Of we over een aantal jaren weer met volle vliegtuigen richting China gaan betwijfel ik. Het lijkt er op dat we met een paar hink stap sprongen definitief het digitale tijdperk zijn binnen gegaan. Aan inkoop en verkoop kant.