fbpx

De bloemist helpen online te versterken

Auteur: Jeroen Tabbernee, Online expert van VBW.

Afgelopen woensdag 13 maart was ik uitgenodigd om voor een groep ondernemers (bloemisten en aanvoerders) een presentatie te geven rondom online.

Het gekozen onderwerp draaide om wat nu juist wel, of juist niet te doen rondom online en Social Media in het bijzonder. De sessie zijn we begonnen met een aantal open deuren. Let op wat je post, zou je het aandurven om het aan je oma of moeder te laten lezen, dat soort uitgangspunten. Wees niet bang om te posten en probeer zaken uit. Wees authentiek.

Zo, je bent nu dus aan het posten of actief op Social media. Dan komt er eigenlijk als vanzelf een wat lastiger onderwerp op tafel: het bepalen van je doelen. Wat wil je bereiken via jouw online kanalen? Naamsbekendheid vergroten, online meer gaan verkopen, beter vindbaar zijn online, vakmanschap te toon spreiden of ben je bijvoorbeeld bezig met het opbouwen of vergroten van jouw aantal volgers? Deze uitgangspunten dienen omgeslagen te worden naar internet woorden zoals bereik, engagement, clicks, views, etc …

Een moderne ondernemer moet tegenwoordig hoe dan ook een onweerstaanbare website hebben als online middelpunt! Vanuit deze website krijg je te maken met zaken als SEO (zoekwoorden optimalisatie), Ad’s (betaalde advertenties op bijvoorbeeld Google en Facebook), maar ook met bloggen, vloggen en/of bijvoorbeeld postings maken of emailmarketing. En dat is allemaal best een ding op zich!

Advies is besproken om, zodra je voorgaande min of meer op orde hebt (zelf gedaan of middels een derde partij), te kijken naar een programma als STAP (via VBW) om socio-demografische inzichten te verkrijgen over jouw beleveringsgebied rondom de winkel. Dit geeft je dan houvast om de juiste boodschap en producten in te zetten, gerelateerd aan het type klant (bloemen en/of plantenkopers) wat bij jouw winkel in de buurt woont. Bijvoorbeeld veel zogenaamde stijlklanten of juist meer gezelligheidsheidsklanten.

Als afsluiting hebben we van een aantal deelnemers hun websites en Social Media doorgenomen op basis van zaken die ik op het internet ben tegengekomen. Dat is altijd een vermakelijk onderdeel omdat het voor iedereen heel herkenbaar is en daarmee ontzettend concreet.

Samenvattend: een korte presentatie met heel veel onderwerpen, maar nog leuker, met heel veel interactie vanuit de zaal. Ik heb er van genoten!